Elkészült a börzsönyi erdei vasút legújabb szakasza

A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)

Befejeződött a Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti pályaszakasz építése. Ezzel az összekötéssel elkészült Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki erdei vasút pályája.

Az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában megvalósult a Márianosztrát és a nagybörzsönyi Nagyirtáspusztát összekötő, mintegy 7 kilométer hosszú kisvasúti pálya rekonstrukciója kiemelt pályázati támogatásból és az erdőgazdaság saját forrásaiból.

A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)
A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)

 

Kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került és akadálymentes peronok épültek a megállóhelyeken. A 2016 májusában várható üzemkezdetre elkészülnek a vasút kiszolgáló épületei Márianosztrán és Nagyirtáspusztán, az új, erre a pályára tervezett gördülőállomány beszerzése pedig van folyamatban.

A jelenleg üzemelő két kisvasút összekötésével Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki kisvasútja jön létre, amit nemcsak a kisvasútbarátok várnak már régóta. Az egyedülálló tájképi értékeken kívül kiemelendő jelentőségű, hogy a hazánkban utolsóként fennmaradt, Kisirtás és Nagyirtás közötti csúcsfordítós (Z nyomvonalú, részben tolt menettel bejárható) vonalrész országos jelentőségű ipartörténeti műemlék.

A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)
A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)

 

Az Ipoly Erdő Zrt. által kezelt területekhez tartozik a Börzsöny természeti értékeinek, látnivalóinak jelentős része. A társaság fő tevékenysége az erdő- és vadgazdálkodás, illetve az erdőgazdálkodással összefüggő szolgáltatások, mindemellett kiemelten foglalkozik az erdő közjóléti szerepének kiteljesítésével is. Tevékenysége során arra törekszik, hogy a természetet felkereső vendégek tartalmasan, ugyanakkor felelősségteljesen tölthessék el szabadidejüket. Ezért indult el a “Kiemelt és integrált vonzerő-, termék- és infrastruktúra fejlesztések támogatása” című pályázat segítségével a kisvasút-fejlesztés is.

A szakasz műszaki átvételének időpontjában a Turista Magazin készített videoriportot, mely alább megtekinthető.

 

A börzsönyi kisvasút rövid története

A nagybörzsönyi vasút 1908-ban Ipolypásztó és Nagybörzsöny között, 600 mm-es nyomtávval épült, az Esztergomi Érsekség gazdasági vasútjaként, a faanyag nagyvasútra juttatásának érdekében. A vonalat Kisirtásig továbbfejlesztették, majd beszállítási célú szárnyvonalakkal látták el.

A szobi vasút 1912-ben épült, Szob és a Márianosztrai Kőbánya között, a kőbányában kitermelt andezit szállítására. Trianon után a nagybörzsönyi hálózat nagyvasúti kapcsolat nélkül maradt, ezért a két vasutat összekötő vonalat építettek. A szintkülönbséget a Tolmács-hegy oldalában csúcsfordító-pár építésével, Nagyirtás és a Bezina-völgy között merész hajtűkanyarokkal küzdöttek le.

A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)
A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)

 

1945-ben állami üzemeltetésbe került a hálózat. 1975-ben megszűnt a forgalom Szob és Nagyirtás között, a két vasút elszakadt egymástól. 1992-ben a nagybörzsönyi és a szobi vonalrész működése is megszűnt. 1996-tól a térség önkormányzatai lépéseket tettek a Szob–Nagybörzsöny kisvasút turisztikai célú helyreállítása érdekében. 2002 őszén került sor a Nagybörzsöny–Nagyirtás szakasz, 2008 telén pedig a helyreállított Szob–Márianosztra vonalszakasz átadására.

 

Ipoly Erdő Zrt. nyomán

Kiemelt fotó: A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)