Barátkozzunk a jövőbeni útjelzésekkel: R21, R23

A 21. számú főút felújított szakasza Jobbágyi közelében (MTI Fotó: Komka Péter)

A közúti közlekedésről szóló törvény módosítását az Országgyűlés a 2015. december 15-i ülésnapján fogadta el.

A Magyar Közlönyben megjelent törvénymódosítás többek között frissíti a közlekedési Fejlesztési Programhoz kapcsolódó távlati terveket. Az elfogadott salátatörvény a közúti közlekedésről szóló törvény mellett (többek közt) az Országos Területrendezési Tervről szóló törvényt is módosítja, mivel ennek 1/1. melléklete tartalmazza “az országos közúthálózat gyorsforgalmi és főúti elemei, valamint a fővárosi térszerkezetet meghatározó főutak” felsorolását. A módosítás szerint a gyorsforgalmi utak kategóriájába kerül két főútvonalunk is, melyek a 15 éves Fejlesztési Program előrehaladásával és frissítésével párhuzamosan új megjelöléseket kapnak majd a jövőben.

 

[highlight background=”#333″ color=”#fff”] Az “M3 Hatvan térsége – Salgótarján – Somoskőújfalu – (Szlovákia)” gyorsforgalmi út az R21, a “Bátonyterenye – Fedémes – Ózd” gyorsforgalmi út az R23 megjelölést veszi majd fel, amint a megfelelő paraméterek kialakulnak. [/highlight]

 

Mint azt a Magyar Közlönyben megjelentek rögzítik: mindkét főút további fejlesztését részint új út építésével, részint kapacitásbővítéssel valósítják majd meg. Mind a(z) (R)21-es, mind a(z) (R)23-as esetében

[highlight background=”#333″ color=”#fff”] a “hosszú távú úttípusnál” a nemrégiben beharangozott gyorsút kategóriát, míg a nagytávú úttípusnál az “autóút” kategóriát jelölték meg, mint fejlesztési cél. [/highlight]

 

Mint azt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részéről kérdésünkre jelezték: az új kategorizálással kapcsolatban továbbra sincsen napirenden, hogy Nógrádban a lakosság számára is útdíj-fizetési kötelezettség álljon elő. Ez a kérdés addig nem is lehet napirenden, amíg a tervezett fejlesztések meg nem valósulnak – emelték ki. A mostani törvénymódosítással lényegében a Kormány beemelte a releváns jogi környezetbe a gyorsút fogalomkörét – persze nem csak a 21-es és 23-as utak vonatkozásában. A részletszabályozások kidolgozása, illetve a rendeletekben való megjelenés a továbbiakban várható, így várhatóan az új útjelzések megjelenésére még jó ideig várni kell. A törvényi “szentesítés” azonban lényegében egyfajta biztosíték arra, hogy ezen fejlesztések meg is valósulnak a jövőben – a 21-es út esetében jellemzően Európa Uniós, míg a 23-as út esetében állami forrásokból.

Mint arról korábban írtunk: a 21-es főút vonatkozásában az M3-as autópályától egészen Tar térségéig egybefüggően 2×2 sávos úton autózhatunk majd hamarosan, hiszen a még jelenleg is 2×1 sávos szakaszok bővítése és átépítése már 2016 első felében megkezdődik. A negyedik, Tar és Mátraverebély közötti szakasznál már a műszaki ellenőr kiválasztásáról adhatunk hírt heteken belül, míg az ötödik, Bátonyterenye “alsó” elágazó és Vizslás közötti szakasz esetében információink szerint a kisajátítások kezdődtek meg nemrégiben. A 23-as út fejlesztése kapcsán az első kapavágást 2017-2018 évekre prognosztizálta nemrégiben Becsó Zsolt, Kelet-Nógrád országgyűlési képviselője. Az ide vonatkozó kormányhatározatok értelmében a Bátonyterenye és Ózd közötti fejlesztést 2020-ig kell majd megvalósítani.

 

Kiemelt fotó: A 21. számú főút felújított szakasza Jobbágyi közelében (MTI Fotó: Komka Péter)