Akár már idén lehet egy elektromos autóbusza Salgótarjánnak

A közbeszerzési felhívás az európai tenderértesítőben jelent meg – szúrta ki az Omnibusz. Az önkormányzat 1 darab, 11,8 és 12,5 méter közötti hosszúságú szóló, alacsonypadlós, egy feltöltéssel legalább 200 kilométert megtenni képes autóbuszt kíván vásárolni. A tender nyertesének 1 darab, az autóbusszal kompatibilis töltőállomást is be kell üzemelnie. Az ajánlatokat április elejéig várja az önkormányzat, amennyiben az eljárás sikeres lesz, a nyertes ajánlattevőnek még idén át kell adnia a járművet. A kiválasztásnál 85 százalékban az ár lesz a meghatározó.

Az elektromos autóbusz beszerzésének előzménye az a 2016 decemberi kormányhatározat, mellyel 1,5 milliárd forint támogatás érkezett a városba. Ebből az eredeti tervek szerint több más beruházás megvalósítása mellett 3 darab elektromos autóbuszt kívánt vásárolni az önkormányzat. Huszár Máté alpolgármester aztán egy tavaly áprilisban tartott sajtótájékoztatóján jelezte, hogy az önkormányzat átcsoportosítást hajt végre, melynek eredményeképpen 3 helyett 1 darab elektromos autóbuszt vásárolnak, a felszabaduló összeget pedig további útfelújításokra fordítják. Ezt a döntést azzal párhuzamosan hozta meg az önkormányzat, hogy a Modern Városok Programban a városi tömegközlekedés új alapokra helyezésére munkabizottság alakult, mivel Orbán Viktor miniszterelnök a salgótarjáni megállapodás megkötésekor úgy fogalmazott: “az elektromos buszokra vonatkozó salgótarjáni igénynek illeszkednie kell az országos közlekedési és tömegközlekedési koncepcióba“.

Az általunk megkérdezett szakértők a beszerzésben felállított kritériumrendszer alapján úgy látják, hogy a mostanság az országos hírekben sokat hallott Modulo márka elektromos buszainak paraméterei ide nem felelnek meg, a meghatározott hosszúsági kritériumoknak megfelelő jármű nincs a cég típuskínálatában. A tenderre jó eséllyel pályázhat például a kínai BYD, melynek Komáromban felépített gyárából tavaly októberben gördültek ki az első elektromos buszok. Szóba jöhetnek természetesen a nagyobb európai gyártók is, mint a lengyel Solaris, de persze bejelentkezhetnek további “nagy márkák” hazai képviseletei is, azonban az általunk megkérdezettek a tender 1 darabos nagyságrendje miatt nem valószínűsítenek hatalmas érdeklődést.

A BYD Company Ltd. piacvezető multinacionális csúcstechnológiai vállalat, amelynek központja a kínai Sencsenben található. 1995-ös alapítása óta a társaság jelentős tudásra tett szert az újratölthető-akkumulátorok gyártásában. A világ több mint 50 országában és régiójában van jelen megújuló energiára épülő megoldásaival. Az 1995-ben alapított kínai cég az elmúlt években globális expanziót hajtott végre, összeszerelő üzemet nyitott az Egyesült Államokban, emellett vegyesvállalatot alapított a Daimlerrel a Denza prémium elektromos autó-márka fejlesztése és piaci bevezetése érdekében. A BYD elektromos buszaival működik a nulla károsanyag-kibocsátású buszok legnagyobb flottája az amszterdami Schiphol repülőtéren, és a világ legnagyobb városi elektromosbusz-flottája London utcáin. A BYD részvényeit a Hongkongi Értéktőzsdén és a Sencseni Értéktőzsdén jegyzik, a társaság 220 ezer embert foglalkoztat.

A város 2018-as költségvetésében is megtaláltuk a beruházást, eszerint a komplett projektre (vélhetően a busz és a töltő árától kezdve az ügyintézési és egyéb beszerzéssel kapcsolatban felmerülő költségekig) összesen mintegy 238 millió forintot különítettek el. Az elektromos buszok igen drágák, ekkora összegből legalább 3, de típustól és felszereltségtől függően akár 4 új dízelüzemű szóló jármű is vásárolható a jelenlegi árak mellett.

 

Kiemelt archív fotó: A BYD bemutatóbusza a komáromi gyár 2017 áprilisi avatásán (MTI Fotó: Krizsán Csaba)